top of page
Kreativt arrangemang

BLOGG

​En blogg om politiken och livet i Sverige för att väcka tankar, delaktighet och engagemang. Med hjärta, frustration, humor och hopp lyfter vi i Bonuspartiet det som känns fel, det som saknas – och det vi drömmer om. Välkommen in i samtalet! Vår värdegrund bygger på FLERA viktiga principer. Som att: människor ska känna att livet är begripligt, hanterbart och meningsfull. Beslut ska stå sig i 100 år till förmån för kommande generationer. Därför kallar vi vår ideologi för Intergenerationell Demokrati™. Och, att människor som bor och lever i Sverige måste vara landets prioritet med oklanderliga kärnverksamheter, ansvar och etik. Jo, en sak till - vi är helt emot slöseri med skattemedel... HELA hemsidan publiceras så snart alla formalia med myndigheterna är klara.​​  PRENUMERERA på bloggen och nyheter från oss!

"Gröna" lastbilar nattetid i våra stadskärnor – klimatnytta eller trygghetsrisk?


En blogg av Marita Bladh om elektrifierade nattleveranser och om hur trendblind teknikoptimism möjligen ersätter seriös riskanalys – samtidigt som människor förväntas acceptera stora samhällsförändringar utan att bli informerade. När beslutsfattare förändrar människors vardag utan öppenhet blir det inte bara ett kommunikationsproblem, utan ett demokratiproblem. Och man frågar sig: är detta politikernas nästa stora ”Vi har varit naiva”?


INNEHÅLL:

  1. BAKGRUND

  2. BULLER

  3. TRYGGHET

  4. KONKURRENSPROBLEM

  5. KOSTNADER

  6. RISKBEDÖMNING

  7. MILITÄR ÖPPNING

  8. KONSEKVENSANALYS & 100-ÅRSPRINCIPEN™

Engagera dig!


BAKGRUND:


  • Regeringen har beslutat om en ändring i trafikförordningen som gör det möjligt för kommuner att i sina lokala trafikföreskrifter medge undantag från förbudet mot tung lastbilstrafik i bullerkänsliga tättbebyggda områden, förutsatt att fordonen saknar förbränningsmotor. Syftet med regeländringen är att främja hållbara transporter och minska buller och utsläpp i känsliga stadsmiljöer. Källa: Pressmeddelande från Regeringskansliet.

Det låter bra tills man börjar fundera på vad som inte sägs...

Tystare lastbilar på natten – men hur tyst blir själva staden?

Regeringen öppnar nu alltså för att kommuner ska kunna tillåta tung lastbilstrafik i bullerkänsliga områden på kvällar och nätter — så länge fordonen saknar förbränningsmotor.


  • Pressmeddelandet är en ren hyllning till klimatet, tekniken och framkomligheten: tystare, renare, effektivare.


Allt låter bra. Nästan för bra?


ree


  1. Ja, el- och vätgaslastbilar låter mindre. Men leveranser låter fortfarande


Det pratas om minskat buller från själva trafiken. Men hur ofta är det egentligen motorn som väcker boende?


Vad händer med:

  • bakgavellyftar och pallyftar

  • backsignaler

  • metallkärl som sätts ned i marknivå

  • handtag, dörrar, portar, rampmekanismer

  • personal som kommunicerar vid leverans


Det är inte tyst. Tvärtom kan det ofta vara högljutt. Och det nämns inte med ett ord.



  1. Logistikbranschen får fri nattaccess – utan att någon frågar hur tryggheten påverkas


När tunga transporter flyttas till kvällar och nätter förändras inte bara trafikflöden, utan också riskbilden i staden. Då öppnas lastzoner, lagerportar, butiksingångar och lastkajer när den övriga staden sover.


Det innebär:

  • färre människor i rörelse

  • färre vittnen

  • färre väktare och poliser ute

  • fler möjligheter för stölder och illegala transporter


Det betyder inte att det kommer att ske — men det betyder att det vore smart om regeringen visade att man ens tänkt på det. Vi är ju hjärtinnerligt trötta på uttrycket:


"Vi har varit naiva"

ree

  1. ”Undantag i regler” skapar konkurrensproblem


Pressmeddelandet lyfter ökad effektivitet och bättre nyttjandegrad av fordon. Det stämmer — för dem som har råd att investera i nya tunga elfordon. För små transportföretag med tunn marginal kan nattleveranser bli ett konkurrensunderläge:

I Norge och Nederländerna har liknande reformer lett till marknads-­koncentration. Det står inte heller i pressmeddelandet.


  1. Och kostnaderna går till??


Fler nattleveranser innebär troligen inte bara att lastbilarna kör på ett annat klockslag. Det innebär också nya krav – och nya kostnader – för hela staden och hela trygghetssystemet:

  • kameraövervakning i lastzoner för att minska risken för stölder, intrång och otillåtna transporter

  • ökade trygghets- och bevakningsinsatser eftersom färre människor rör sig ute och vittnen blir färre

  • bullermätning och reglering av lossningsplatser eftersom det inte är motorn som låter, utan själva hanteringen

  • arbetsmiljökonsekvenser för nattpersonal – nattarbete kostar mer, sliter mer och kräver bättre säkerhet

  • fler polisbilar i omlopp? Inte för att kriminalitet nödvändigtvis ökar – utan för att förutsättningarna för brott förändras när gods hanteras utan insyn

  • kommunal planering av lastfickor och logistikflöden nattetid, inklusive risk- och konsekvensbedömningar

  • ökad administration och uppföljning kring undantagstillstånd, tillståndsgivning och kontroll av leveransplatser

  • nya krav på butiker och fastighetsägare att ha personal- eller säkerhetslösningar på plats nattetid

  • kostnader för boende om nattlig verksamhet leder till sämre sömn, minskat välbefinnande och ökade störningsärenden

Alla dessa kostnader behöver landa någonstans: hos transportbolagen? hos kommunerna? hos staten? hos de boende? I pressmeddelandet nämns ingenting om vem som betalar.



  1. Satsningen är säkert bra på många sätt, problemet är att det säljs in utan riskbedömning


Tystare tunga lastbilar på natten kan ge klimatnytta, bättre logistik och minskad trängsel. Det är helt sant.

Men att låtsas att detta enbart är en miljösatsning är både naivt och oärligt. Det är en samhällsreform, och reformer kräver konsekvensanalys.


Ett pressmeddelande som inte nämner:

  • buller vid lastning/lossning

  • trygghetsfrågor

  • kostnader för kommunerna

  • konkurrensneutralitet

  • arbetsmiljö


…är inte balanserat — det är ett säljmaterial.


Slutsats

Elektrifierade lastbilar är framtiden. Nattleveranser kan vara en del av lösningen. Men om staten vill att kommuner, boende och småföretag ska acceptera det, måste regeringen sluta kommunicera som om det enda som händer är att en tyst Tesla-lastbil glider förbi och miljön tackar för kaffet.


Vi behöver en öppen och ärlig diskussion om risker och ansvar — inte ännu ett pressmeddelande som låter som om någon försökte speed-skriva en jubeltext efter lunchmöte på departementet.


ree

7. TÄNK-OM-Scenario: Nattlig militär logistik

Tänk om vi står inför en framtid där civila och militära transporter behöver fungera sida vid sida – i fred, kris och i värsta fall konflikt.

Tänk om nattliga logistikflöden inte bara ska:

  • minska trängsel

  • öka effektiviteten

  • förbättra miljön

…utan nästa steg även ge samhället kapacitet att snabbt flytta utrustning, vapen och personal när det behövs alla tider på dygnet? Det låter självklart för många men:

Då är frågan inte:

  • ”Ska vi ha nattliga transporter?”

Utan:

  • ”Hur gör vi det utan att människor känner oro?”

    Kommunikation och trygghetsaspekter blir avgörande – redan nu.-


  1. Som i alla bloggar avslutar vi med att titta på:


 Bonuspartiets 100-årsprincip™


100-Årsprincipen - Bonuspartiet

100-årsprincipen™ innebär att man vid varje samhällsbeslut ställer sig frågan om beslutet står sig i ett sekel, om beslutet är reversibelt och om det ger kommande generationer resurser och makt att styra över sin samtid. Helt enkelt att vi som lever nu med gott samvete lämnar denna värld i bättre skick än vi fann den.


Är 100-årsprincipen tillämpbar här?


Ja


För vårt sätt att prata om teknik, klimat och stadsutveckling är just nu kortsiktigt. Vi pratar om innovation, men glömmer riskanalys. Vi pratar om effektivitet, men missar tryggheten. Vi låter systemen förändra människors vardag — men utan att människorna informeras, inkluderas eller ges valmöjligheter.


För samhället:

Ur ett hundraårsperspektiv är infrastrukturen vi bygger idag avgörande. Elektrifierade transporter på natten kan ge klimatnytta och effektivitet, men de formar också långsiktigt:

  • hur städer upplevs

  • hur människor känner trygghet

  • hur logistik och näringsliv balanseras

  • hur kostnader och ansvar fördelas mellan stat, kommuner och företag


Om förändringar av stadsflöden genomförs utan riskanalys skapas strukturer som är svåra att rulla tillbaka.

Har vi en gång byggt samhällsprocesser som kräver nattliga godsrörelser för att fungera, blir det svårt att återgå om trygghet eller demokratiskt stöd försvagas.

Ett besluts eko-perspektiv är inte bara ”minskade utsläpp idag” — utan hur väl systemet håller för ett sekel av samhällsförändring, teknikskiften, klimatförändringar och geopolitik.


För människan:

Städer är inte bara platser där man bor — de är platser där man ska känna sig trygg. Att flytta tung verksamhet till natten påverkar människors upplevelse av den miljö de lever i:


  • ljud och sömn

  • upplevd säkerhet

  • förtroende för samhällsförändringar

  • känslan av att bli informerad eller överkörd


Ett samhälle som länge gör människor otrygga eller överkörda tappar inte bara trivsel — det tappar tillit. Och utan tillit urholkas demokratin, även om besluten har goda syften.



Samlad slutsats utifrån 100-årsprincipen™:

Elektrifiering är rätt. Effektiv logistik är rätt. Men teknik får inte bli en ursäkt för beslutsfattande utan riskanalys. Om en reform ska hålla i 100 år måste den bygga på tre saker:


🔸 klimatnytta

🔸 trygghet

🔸 transparens mot befolkningen


Ett hållbart samhälle är inte bara smart och grönt — det är tryggt och demokratiskt.

Avslutande hälsning

Hoppas att du fann inlägget intressant!

📩 Prenumerera på bloggen, dela vidare och kommenterar gärna (respektfullt).

 

Hälsningar från dagens skribent!

Marita Bladh 🌿

Ordf. Bonuspartiet


Om Marita:


Genom årtionden har jag sett Sverige i många skepnader – "the good, the bad, the ugly", som man säger. Initiativet och drivkraften till partiet föddes redan på 80-talet vid köksbordet i ett mysigt och lummigt område som några decennier senare ses som ekonomiskt och socialt utsatt.


Jag har extremt mycket livserfarenhet. Änka och ensamstående småbarnsmamma (då), "Empty nester" (nu). Jag har burit barn, hem, jobb och sorg – ofta samtidigt. Älskar hundar och att vara ute i skogen och plocka svamp.


Jag har arbetat i kommunala, regionala och globala organisationer, drivit flera olika företag och vunnit pris för ett. Projektledare, coach och samtalsspecialist - för att jag älskar äkta samtal som leder till förändring, lärdom och insikter.


Jag tror på resultat, hjärta, förnuft och mod – och att Sverige kan bli blomstrande, rättvist och bra för alla. Därför skriver jag och därför har jag startat Bonuspartiet - ett parti som inget annat.


Min favoritslogan:

Bonuspartiet toppar L.A.G.E.T. varje dag!

Livskvalitet - Ansvar - Gemenskap - Ekonomi - Trygghet



Bloggen är skriven i samarbete med ChatGPT - fel kan förekomma.

 Lagar och rekommendationer kan ha ändrats när du läser detta.

Kommentarer


BONUSPARTIET

IN I RIKSDAGEN 2026

  • Youtube
  • TikTok
  • Facebook
  • X
  • Instagram

© 2025 BONUSPARTIET

Allt material – inklusive namn, modeller, text, idéer, grafik och förslag – skyddas av upphovsrätt. Otillåten kopiering, spridning eller användning kommer att beivras enligt gällande lag.

bottom of page